Σελίδες

Τρίτη 20 Σεπτεμβρίου 2011

Η «Nέα θρησκεία» του Χερστ προκαλεί το αθηναϊκό κοινό



Καταφθάνει στην πρωτεύουσα με μία από τις πιο αιρετικές δουλειές του και ετοιμάζεται να δοκιμάσει τις αντοχές του αθηναϊκού κοινού.

Οι καλλιτεχνικές εμμονές του Ντάμιεν Χερστ περιστρέφονται γύρω από τον θάνατο, την ευθραυστότητα της ανθρώπινης ύπαρξης, τον έρωτα αλλά και τη θρησκεία. Με την τελευταία ειδικά η σχέση του είναι αρκετά ανορθόδοξη, αν αναλογιστεί κανείς ότι στόλισε την Αγία Τράπεζα με έναν σταυρό διακοσμημένο με χάπια!

Αν και ο ίδιος επανειλημμένως έχει δηλώσει ότι δεν πιστεύει στον Θεό, οι εικαστικές του δουλειές πολλάκις έχουν περιστραφεί γύρω από τα θρησκευτικά ζητήματα, με αντισυμβατικό τρόπο που προκαλεί. Είναι κοινό μυστικό, άλλωστε, ότι το κακό παιδί της βρετανικής τέχνης Ντάμιεν Χερστ, ο οποίος κάποτε είχε τη φαεινή ιδέα να βουτήξει έναν καρχαρία μέσα στη φορμόλη, αρέσκεται στο να «βγάζει» τη γλώσσα σε όλους όσοι αδυνατούν να κατανοήσουν την τέχνη του, χωρίς να διστάζει ακόμη και να στηλιτεύσει τα θεία. Μάλιστα, πολλοί τον κατηγορούν ότι η χριστιανική ασέβεια είναι ένας τρόπος για τον ίδιο να βρίσκεται στο επίκεντρο. Αλλιώς, γιατί ο πασίγνωστος καλλιτέχνης τον περασμένο Δεκέμβριο να επιλέξει ως τόπο του χριστουγεννιάτικου πάρτι του την εκκλησία του St. Mark στο Λονδίνο;


Στην Αθήνα, και πιο συγκεκριμένα στο Μουσείο Μπενάκη, ο Ντάμιεν Χερστ έρχεται με μία από τις πιο αιρετικές δουλειές του, τη «Νέα θρησκεία», μια συλλογή έργων άκρως προκλητικών, που αναμένεται να ξεσηκώσει θύελλα αντιδράσεων.

Η έκθεση, μετά την παρουσίασή της στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης την περασμένη άνοιξη, από τις 21 Σεπτεμβρίου «κατηφορίζει» στα καθ' ημάς, σε μια διοργάνωση που θα διαρκέσει έως τις 27 Νοεμβρίου.

Τα αιρετικά αντικείμενα που εκτίθενται στους χώρους του Μουσείου Μπενάκη αποτελούνται από μεταξοτυπίες, γλυπτά, κατασκευές και ζωγραφικά έργα, όλα τοποθετημένα κατά τέτοιον τρόπο σε μια εγκατάσταση που θέλει να δημιουργήσει την εικόνα ενός παρεκκλησιού. Τα δημιουργήματά του, μια επιβλητική Αγία Τράπεζα, που την κοσμεί ένας σταυρός διακοσμημένος με χάπια, μια αργυρή καρδιά διάτρητη από ξυράφια και βελόνες, τυλιγμένη με συρματόπλεγμα, μια παιδική νεκροκεφαλή, ιατρικά διαγράμματα. Ολα αυτά, έργα βασισμένα σε θρησκευτικές εικόνες και τίτλους. Από τις πιο χαρακτηριστικές του δημιουργίες, ο ύψους τεσσάρων μέτρων σταυρός, που τον «συνθέτουν» φωτογραφίες τραυματισμένων σωμάτων, αλλά και το «The skull beneath the skin» («Το κρανίο κάτω από το δέρμα»), μια μεταξοτυπία του ολόγυμνου κρανίου με διαμαντένια δόντια, όμοιο με εκείνο που το 2007 είχε μοσχοπουλήσει για 100.000.000 δολάρια.

Κατά πόσο ο ίδιος, βέβαια, πιστεύει ότι η συλλογή έργων του προσβάλλει το θρησκευτικό αίσθημα; «Υπάρχουν τέσσερα σημαντικά πράγματα στη ζωή: η θρησκεία, ο έρωτας, η τέχνη και η επιστήμη. Στην καλύτερη των περιπτώσεων λειτουργούν ως εργαλεία που σε βοηθούν να βρεις ένα μονοπάτι μέσα στο σκοτάδι. Κανένα από αυτά δεν λειτουργεί τόσο καλά, αλλά βοηθούν. Από αυτά η επιστήμη φαίνεται να είναι το σωστό. Οπως η θρησκεία παρέχει μικρή ελπίδα ότι όλα θα πάνε καλά στο τέλος» λέει ο ίδιος σε συνέντευξή του, που περιλαμβάνεται στον κατάλογο της έκθεσης.

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης, προς τιμήν του οποίου η Τέιτ Μόντερν του Λονδίνου θα διοργανώσει την επόμενη χρονιά μια μεγάλη ρετροσπεκτίβα, έχει συνολική περιουσία περί τις 300.000.000 λίρες. Μάλιστα, ο νικητής του εικαστικού βραβείου Turner για το 1995 μοιράζει τον χρόνο του ανάμεσα σε Λονδίνο και Μεξικό, όπου διατηρεί μια πολυτελή έπαυλη.


Ο εκκεντρικός Πήγασος στον Sotheby's

Το καλλιτεχνικό σύμπαν του Χερστ δεν αποτελείται μόνο από συνθέσεις, όπως το περίφημο διαμαντένιο κρανίο ή το σε πλήρη αποσύνθεση κεφάλι αγελάδας με τις μύγες να το περιτριγυρίζουν. Eνα από τα νέα έργα του την περίοδο αυτή παρουσιάζεται από τον οίκο Sotheby's στο κάστρο του Ντεβονσάιρ στο Τσατσγουόρθ, σε μια μοναδική υπαίθρια έκθεση-δημοπρασία. Μάλιστα, το πλέον ενδιαφέρον στοιχείο στο γλυπτό του Χερστ είναι ότι αντλεί τη θεματολογία του από την ελληνική μυθολογία, αφού απεικονίζει το θρυλικό φτερωτό άλογο, τον Πήγασο, αλλά με πολλές ανατομικές λεπτομέρειες. Τίτλος του έργου του, «Legend», και μάλιστα διατίθεται προς πώληση.


Γιώτα Βαζούρα




http://www.dimokratianews.gr/