Τετάρτη 6 Φεβρουαρίου 2013

Έρευνα ΙΟΒΕ: Το 59% των ελλήνων καταναλωτών «μόλις τα βγάζει πέρα»


Σταθερά οι πιο απαισιόδοξοι ευρωπαίοι παραμένουν οι Έλληνες αναφορικά με τις οικονομικές τους προοπτικές σύμφωνα με την έρευνα για τον Ιανουάριο που έδωσε στη δημοσιότητα το Ίδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ). Απολύτως εξηγήσιμο αφού το ποσοστό των καταναλωτών που δηλώνει ότι «μόλις τα βγάζει πέρα» σκαρφάλωσε στο 59% (από 53%).
Σταθεροποίηση σε αναιμικά επίπεδα εμφανίζει ο δείκτης στην καταναλωτική εμπιστοσύνη (-71,9 από -72,1 μονάδες μονάδες), καθώς η ανεργία διογκώνεται και αποκτά δυσμενή, διαρθρωτικά χαρακτηριστικά. Ο δείκτης οικονομικού κλίματος διαμορφώνεται στις85,8 μονάδες, καταγράφοντας ένα από τα υψηλότερα επίπεδα της τελευταίας διετίας, αν και σε μικρή διόρθωση σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα (86,9) και σε μεγάλη διαφορά από την πρό κρίσης εποχή, όταν το 2008 κατέγραφε 98,6 μονάδες.
Οι Έλληνες παραμένουν σταθερά οι πιο απαισιόδοξοι ευρωπαίοι, με τους Πορτογάλους να ακολουθούν και να προπορεύονται αυτό το μήνα έναντι της Κύπρου, της Βουλγαρίας και της Ιταλίας, που αποτελεί τη νέα είσοδο στην πεντάδα. Η καταναλωτική εμπιστοσύνη κινείται ανοδικά συνολικά σε 17 ευρωπαϊκές χώρες τον Ιανουάριο, ενώ θετικοί δείκτες καταγράφονται όπως πάντα στη Σουηδία, τη Φινλανδία και τη Δανία.
Το 74% των ερωτηθέντων στην Ελλάδα κρίνει ότι το επόμενο διάστημα η οικονομική τους κατάσταση θα επιδεινωθεί ελαφρά ή αισθητά, το 76%προβλέπει ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση για την οικονομική κατάσταση της χώρας το προσεχές 12μηνο, τα 9/10 των ελληνικών νοικοκυριών θεωρούν μη πιθανή ή καθόλου πιθανή την αποταμίευση το επόμενο 12μηνο, ενώ το 88% των πολιτών προβλέπει ότι η ανεργία θα αυξηθεί ελαφρά ή αισθητά.
Στις εκτιμήσεις για την τρέχουσα οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού, το ποσοστό των καταναλωτών που δηλώνει ότι «μόλις τα βγάζει πέρα» διευρύνεται περαιτέρω, στο 59% (από 53%), ενώ το αντίστοιχο εκείνων που αναφέρουν ότι αντλούν από τις αποταμιεύσειςτους περιορίζεται στο 12% (από 17%). Το 7% (από 12%) των καταναλωτών δηλώνει ότι αποταμιεύει λίγο ή πολύ, ενώ τέλος, το ποσοστό όσων αναφέρουν ότι έχουν χρεωθεί αυξάνεται στο 21% (από 17%).
Ενδιαφέρον παρουσιάζει και η καταγραφή της πρόθεσης για μείζονες αγορές διαρκών καταναλωτικών αγαθών (αυτοκίνητο, κατοικία) που θεωρούνται ως πρόδρομοι δείκτες για την ιδιωτική κατανάλωση. Μόλις το 1% (από 2% τον Οκτώβριο) των ελλήνων καταναλωτών δηλώνει ότι είναι αρκετά πιθανό να αγοράσει αυτοκίνητο εντός 12μήνου, καταγράφοντας ιστορικά χαμηλό ρεκόρ. Επίσης μόλις το 1% των νοικοκυριών δηλώνει εκ νέου ότι ίσως να προβεί σε αγορά ή κατασκευή κατοικίας τον επόμενο χρόνο. Σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα υποχωρεί και η πρόθεση πραγματοποίησης σημαντικών δαπανών για βελτίωση ή ανανέωση της κατοικίας εντός των επόμενων 12 μηνών, καθώς το 90%(από 85%) των ελληνικών νοικοκυριών δηλώνουν ότι δεν είναι καθόλου πιθανό να πραγματοποιήσουν σημαντικές σχετικές δαπάνες το επόμενο διάστημα.
Οι περισσότεροι από τους συμμετέχοντες στην έρευνα συμφωνούν ότι το 2013 θα είναι εξαιρετικά δύσκολη χρονιά, καθώς το κόστος της προσαρμογής θα διαχυθεί σε όλη την οικονομία, ειδικά στο πρώτο εξάμηνο, με φορολογικές επιβαρύνσεις και μειώσεις σε μισθούς και συντάξεις. Ωστόσο ταυτόχρονα φαίνεται να δημιουργείται η πεποίθηση ότι ολοκληρώνεται ένας κύκλος παρεμβάσεων και το ενδεχόμενο της σταθεροποίησης της οικονομίας είναι πιο κοντά. Άνοδο επιχειρηματικών προσδοκιών εμφανίζουν όλοι οι επιμέρους τομείς, πλην της Βιομηχανίας, όπου οι σχετικές εξελίξεις φανερώνουν σταθερότητα.


http://www.enet.gr/?i=news.el.oikonomia&id=341808

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...