Τι αλλάζει στις Ένοπλες Δυνάμεις και ποια προβλήματα προκύπτουν για το στράτευμα.
Στην Επιτροπή Εξωτερικών και Αμύνης της Βουλής η πρώτη παρουσίαση του σχεδίου από τον Α/ΓΈΣ και τους επιτελείς.
Η
Νέα Δομή Δυνάμεων φαίνεται πως αποσκοπεί στο να καταστήσει ακόμα πιο
αξιόμαχο το στράτευμα, αλλά και στο να προωθήσει προσωπικό στις μονάδες
των «πρόσω».
Του ΛΕΩΝΙΔΑ Ε. ΜΠΛΑΒΕΡΗ
lsblaveris@gmail.com
Την περασμένη
Πέμπτη ανακοινώθηκε η Νέα Δομή Δυνάμεων (ΝΔΔ) στις Ένοπλες Δυνάμεις,
έπειτα από διεργασίες που είχαν ξεκινήσει από το 2009 και ποτέ δεν είχαν
ολοκληρωθεί γιατί συνεχώς εμφανίζονταν τοπικοί υπουργοί, βουλευτές,
δήμαρχοι και μητροπολίτες για να ασκήσουν πιέσεις, ώστε να μην κλείσουν
περιττά στρατόπεδα και διαλυθούν μη απαιτούμενες μονάδες των περιοχών
τους....
Ωστόσο, και η
εξαγγελθείσα ΝΔΔ σε μια πρώτη ανάγνωση προκαλεί αρκετά ερωτηματικά, που
χρήζουν κάποιων απαντήσεων. Προηγήθηκε, βεβαίως, η πολύωρη συνεδρίαση
της Επιτροπής Εξωτερικών και Αμύνης της Βουλής, στο υπουργείο Εθνικής
Αμύνης, όπου ο υπουργός Πάνος Παναγιωτόπουλος, οι αρχηγοί των Κλάδων, με
επικεφαλής τον αρχηγό ΓΕΕΘΑ, στρατηγό Μιχάλη Κωσταράκο, και οι
επιτελείς τους παρουσίασαν στους βουλευτές-μέλη της επιτροπής τη ΝΔΔ, η
οποία ανακοινώθηκε αμέσως μετά.
ΝΕΑ ΔΟΜΗ.
Κεντρικό στοιχείο της Νέας Δομής είναι η ενίσχυση των μάχιμων μονάδων
και σχηματισμών των Ε.Δ., καθώς και η ταυτόχρονη κατάργηση ή
συρρίκνωση των διοικητικών δομών οι οποίες εξυπηρετούσαν ανάγκες του
παρελθόντος, με απελευθέρωση προσωπικού για τις μονάδες των «πρόσω»
(Θράκης και νησιών του Ανατολικού Αιγαίου στον Στρατό Ξηράς).
Υπολογίζεται ότι
στον Στρατό Ξηράς καταργούνται περίπου 50 ανενεργά στρατόπεδα, τα
στρατηγεία των Α' και Β' Σωμάτων, οι δυνάμεις που διατίθενται στην 1η
Στρατιά κατηγοριοποιούνται ανά είδος τακτικής αποστολής σε Δυνάμεις
Αμύνης, Αντιδράσεως και Ασφαλείας, διαλύεται η Διοίκηση Στρατιωτικών
Εργοστασίων, η οποία ενσωματώνεται στο στρατηγείο της ΑΣΔΥΣ ως ειδικό
επιτελείο, και καταργείται το Διακλαδικό Επιχειρησιακό Στρατηγείο
Αμέσου Αντιδράσεως. Επίσης, συγκροτείται η Διακλαδική Διοίκηση Ειδικών
Επιχειρήσεων κ.λ.π.
Στο Πολεμικό
Ναυτικό, καταργούνται η Μοίρα Υποστηρίξεως της Διοικήσεως Φρεγατών και
τα υπό αυτήν πλοία ενσωματώνονται στις δύο Μοίρες Φρεγατών που
διατηρούνται, ενώ καταργείται η μία εκ των τριών της Διοίκησης Ταχέων
Σκαφών, καθώς και η 353η Μοίρα Ναυτικής Συνεργασίας, η οποία εντάσσεται
ως Μοίρα Αεροσκαφών Ναυτικού στη Διοίκηση Αεροπορίας Ναυτικού.
ΑΛΛΑΓΕΣ.
Στην Πολεμική Αεροπορία. οι όποιες αλλαγές πραγματοποιούνται μέσα
στους ήδη υπάρχοντες σχηματισμούς (ΑΤΑ, ΔΑΥ και ΔΑΕ), με πιο σημαντική
την κατάργηση τεσσάρων αεροπορικών αποσπασμάτων (Ιωάννινα, Αγρίνιο,
Σαντορίνη, Τυμπάκι) και της 353ης Μοίρας από την 112 Π.Μ. της
Ελευσίνας. Στον Στρατό Ξηράς, καταργείται το Β' Σ.Σ., στις διαταγές του
οποίου ανήκαν όλοι οι σχηματισμοί των Ειδικών Δυνάμεων (1η Ταξιαρχία
Καταδρομών-Αλεξιπτωτιστών, 1η Ταξιαρχία Αεροπορίας Στρατού, 32η
Ταξιαρχία Πεζοναυτών κ.λπ.).
Επειδή οι σχηματισμοί αυτοί δεν καταργούνται φυσικά, το ερώτημα είναι: Υπό τη διοίκηση τίνος θα πάνε; Μένει να απαντηθεί...
Στο Πολεμικό
Ναυτικό, καταργείται η 353 Μοίρα Αεροσκαφών Ναυτικής Συνεργασίας, που
έως τώρα ανήκε στην Πολεμική Αεροπορία και επιχειρούσε για λογαριασμό
του Π.Ν., και εντάσσεται στην επανα-συγκροτούμενη μετά το 1931 Ναυτική
Αεροπορία.
Τα ερωτήματα, πολλά.
1)
Με τι αεροσκάφη θα επιχειρεί και από ποιο αεροδρόμιο: Το Π.Ν. διαθέτει
μόνο το Κοτρώνι, που έχει διάδρομο μόλις 1.000 μέτρων για να επιχειρούν
ελικόπτερα και όχι πολυκινητήρια αεροσκάφη. Άρα, θα εξακολουθήσουν να
επιχειρούν από αεροδρόμιο της Π.Α στην περίπτωση που αποκτήσουμε
σύντομα τα δικινητήρια γαλλικά Atlantique-2.
2)
Ποιοι πιλότοι και προσωπικό υποστηρίξεως του Π.Ν. θα επιχειρούν με τα
νέα αυτά αεροσκάφη; Το Π.Ν. δεν διαθέτει τώρα ούτε έναν. Και για να
«βγάλει» διαθέσιμους στον τύπο κυβερνήτες, χρειάζεται τουλάχιστον μία
πενταετία. Επομένως, μέχρι τότε ποιος θα επιχειρεί και θα συντηρεί τα
αεροσκάφη; Εκτός βεβαίως αν δεν πάρουμε τα αεροσκάφη αυτά, οπότε αυτό
είναι ένα άλλο θέμα.
3)
Η Πολεμική Αεροπορία θα μπορέσει να καταργήσει αυτά τα ουσιαστικώς
άνεργα αεροπορικά αποσπάσματα: Μέχρι τώρα, στα Ιωάννινα π.χ., δεν είχε
καταφέρει να μετακινήσει ούτε έναν υπηρετούντα λόγω «υψηλού
ενδιαφέροντος». Στην 112 Π.Μ., αν καταργηθεί η 353 ΜΝΑΣ, για ποιον λόγο
γίνονται τα έργα επεκτάσεως των τροχοδρόμων και των διαδρόμων, που
κοστίζουν εκατομμύρια ευρώ: Για τα C-130 μόνο; Αυτά επιχειρούσαν χρόνια
χωρίς προβλήματα...
(ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ-03/04/2013)