Τρίτη 7 Μαΐου 2013

Ερωτήματα για τη νέα δομή


  Τι αλλάζει στις Ένοπλες Δυνάμεις και ποια προβλήματα προκύπτουν για το στράτευμα. 
  Στην Επιτροπή Εξωτερικών και Αμύνης της Βουλής η πρώ­τη παρουσίαση του σχεδίου από τον Α/ΓΈΣ και τους επιτελείς. 
  Η Νέα Δομή Δυνάμεων φαίνεται πως αποσκοπεί στο να καταστήσει ακόμα πιο αξιόμαχο το στράτευμα, αλλά και στο να προωθήσει προσωπικό στις μονάδες των «πρόσω». 

Του ΛΕΩΝΙΔΑ Ε. ΜΠΛΑΒΕΡΗ 
lsblaveris@gmail.com 

Την περασμένη Πέμπτη ανακοινώθηκε η Νέα Δομή Δυνάμεων (ΝΔΔ) στις Ένοπλες Δυνάμεις, έπειτα από διεργασίες που είχαν ξεκινήσει από το 2009 και ποτέ δεν είχαν ολο­κληρωθεί γιατί συνεχώς εμφανίζο­νταν τοπικοί υπουργοί, βουλευτές, δήμαρχοι και μητροπολίτες για να ασκήσουν πιέσεις, ώστε να μην κλείσουν περιττά στρατόπεδα και διαλυθούν μη απαιτούμενες μονά­δες των περιοχών τους....
 

Ωστόσο, και η εξαγγελθείσα ΝΔΔ σε μια πρώτη ανάγνωση προκαλεί αρκε­τά ερωτηματικά, που χρήζουν κά­ποιων απαντήσεων. Προηγήθηκε, βεβαίως, η πολύωρη συνεδρίαση της Επιτροπής Εξωτε­ρικών και Αμύνης της Βουλής, στο υπουργείο Εθνικής Αμύνης, όπου ο υπουργός Πάνος Παναγιωτόπουλος, οι αρχηγοί των Κλάδων, με επικεφαλής τον αρχηγό ΓΕΕΘΑ, στρατηγό Μιχάλη Κωσταράκο, και οι επιτελείς τους παρουσίασαν στους βουλευτές-μέλη της επιτρο­πής τη ΝΔΔ, η οποία ανακοινώθη­κε αμέσως μετά. 

ΝΕΑ ΔΟΜΗ. Κεντρικό στοιχείο της Νέας Δομής είναι η ενίσχυση των μάχιμων μονάδων και σχη­ματισμών των Ε.Δ., καθώς και η ταυτόχρονη κατάργηση ή συρρί­κνωση των διοικητικών δομών οι οποίες εξυπηρετούσαν ανάγκες του παρελθόντος, με απελευθέρωση προσωπικού για τις μονάδες των «πρόσω» (Θράκης και νησιών του Ανατολικού Αιγαίου στον Στρατό Ξηράς). 

Υπολογίζεται ότι στον Στρατό Ξη­ράς καταργούνται περίπου 50 ανε­νεργά στρατόπεδα, τα στρατηγεία των Α' και Β' Σωμάτων, οι δυνά­μεις που διατίθενται στην 1η Στρατιά κατηγοριοποιούνται ανά είδος τακτικής αποστολής σε Δυνάμεις Αμύνης, Αντιδράσεως και Ασφα­λείας, διαλύεται η Διοίκηση Στρα­τιωτικών Εργοστασίων, η οποία ενσωματώνεται στο στρατηγείο της ΑΣΔΥΣ ως ειδικό επιτελείο, και καταργείται το Διακλαδικό Επιχει­ρησιακό Στρατηγείο Αμέσου Αντι­δράσεως. Επίσης, συγκροτείται η Διακλαδική Διοίκηση Ειδικών Επιχειρήσεων κ.λ.π. 

Στο Πολεμικό Ναυτικό, καταργού­νται η Μοίρα Υποστηρίξεως της Διοικήσεως Φρεγατών και τα υπό αυτήν πλοία ενσωματώνονται στις δύο Μοίρες Φρεγατών που διατη­ρούνται, ενώ καταργείται η μία εκ των τριών της Διοίκησης Ταχέων Σκαφών, καθώς και η 353η Μοί­ρα Ναυτικής Συνεργασίας, η οποία εντάσσεται ως Μοίρα Αεροσκα­φών Ναυτικού στη Διοίκηση Αε­ροπορίας Ναυτικού. 

ΑΛΛΑΓΕΣ. Στην Πολεμική Αε­ροπορία. οι όποιες αλλαγές πραγματοποιούνται μέσα στους ήδη υπάρχοντες σχηματισμούς (ΑΤΑ, ΔΑΥ και ΔΑΕ), με πιο σημαντική την κατάργηση τεσσάρων αερο­πορικών αποσπα­σμάτων (Ιωάννινα, Αγρίνιο, Σαντορί­νη, Τυμπάκι) και της 353ης Μοίρας από την 112 Π.Μ. της Ελευσίνας. Στον Στρατό Ξηράς, καταργείται το Β' Σ.Σ., στις διαταγές του οποίου ανήκαν όλοι οι σχηματισμοί των Ειδικών Δυνάμεων (1η Ταξιαρχία Καταδρομών-Αλεξιπτωτιστών, 1η Ταξιαρχία Αεροπορίας Στρατού, 32η Ταξιαρχία Πεζοναυτών κ.λπ.). 

Επειδή οι σχηματισμοί αυτοί δεν καταργούνται φυσικά, το ερώτημα είναι: Υπό τη διοίκηση τίνος θα πάνε; Μένει να απαντηθεί... 

Στο Πολεμικό Ναυτικό, καταργείται η 353 Μοίρα Αεροσκαφών Ναυτικής Συνεργασίας, που έως τώρα ανήκε στην Πολεμική Αεροπορία και επιχειρούσε για λογαριασμό του Π.Ν., και εντάσσεται στην επανα-συγκροτούμενη μετά το 1931 Ναυτική Αεροπορία. 

Τα ερωτήματα, πολλά. 

1) Με τι αεροσκάφη θα επιχειρεί και από ποιο αεροδρόμιο: Το Π.Ν. διαθέτει μόνο το Κοτρώνι, που έχει διάδρομο μόλις 1.000 μέτρων για να επιχειρούν ελικόπτερα και όχι πολυκινητήρια αεροσκάφη. Άρα, θα εξακολουθήσουν να επιχειρούν από αεροδρόμιο της Π.Α στην περίπτω­ση που αποκτήσουμε σύντομα τα δικινητήρια γαλλικά Atlantique-2. 

2) Ποιοι πιλότοι και προσωπικό υποστηρίξεως του Π.Ν. θα επιχει­ρούν με τα νέα αυτά αεροσκάφη; Το Π.Ν. δεν διαθέτει τώρα ούτε έναν. Και για να «βγάλει» διαθέσιμους στον τύπο κυβερνήτες, χρειάζεται τουλάχιστον μία πενταετία. Επομέ­νως, μέχρι τότε ποιος θα επιχειρεί και θα συντηρεί τα αεροσκάφη; Εκτός βεβαίως αν δεν πάρουμε τα αεροσκάφη αυτά, οπότε αυτό είναι ένα άλλο θέμα. 

3) Η Πολεμική Αεροπορία θα μπορέσει να καταργήσει αυτά τα ουσιαστικώς άνεργα αεροπορικά αποσπάσματα: Μέχρι τώρα, στα Ιωάννινα π.χ., δεν είχε καταφέρει να μετακινήσει ούτε έναν υπηρετούντα λόγω «υψηλού ενδιαφέροντος». Στην 112 Π.Μ., αν καταργηθεί η 353 ΜΝΑΣ, για ποιον λόγο γίνο­νται τα έργα επεκτάσεως των τροχοδρόμων και των διαδρόμων, που κοστίζουν εκατομμύρια ευρώ: Για τα C-130 μόνο; Αυτά επιχειρούσαν χρόνια χωρίς προβλήματα... 

(ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ-03/04/2013)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...