Ο ρόλος των εγχώριων ομίλων...
Υπόθεση τεσσάρων ελληνικών εταιρειών γίνεται η κατασκευή των αυτοκινητόδρoμων μετά την άτακτη φυγή των ευρωπαϊκών μεγαθηρίων από τα παγωμένα οδικά έργα. O όμιλος Ελλάκτωρ, συμφερόντων του κ. Γιώργου Μπόμπολα, η J&P Αβαξ των κυρίων Παρασκευαΐδη - Ιωάννου, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ του κ. Γιώργου Περιστέρη και η ΙΝΤRΑΚΑΤ του κ. Σωκράτη Κόκκαλη καλούνται να οργανώσουν και...να συντονίσουν εν μέσω συμπληγάδων τις εργασίες που απομένουν για να ολοκληρωθούν οι αυτοκινητόδρομοι μετά την απόφαση των ξένων να κόψουν δραστικά τα έξοδα προσωπικού, να περιορίσουν την έκθεσή τους στα έργα στην Ελλάδα και να μείνουν στις παραχωρήσεις. Πρόσθετο βάρος για τις ελληνικές τεχνικές εταιρείες αποτελεί το να πείσουν τις ελληνικές τράπεζες να αναλάβουν το κόστος χρηματοδότησης των έργων, εκεί που οι ξένες στυλώνουν τα πόδια και επιλέγουν την έξοδο από τα έργα.
Τις μεγάλες αλλαγές που κυοφορούνταν από καιρό στους αυτοκινητόδρομους επισφραγίζει το οριστικό διαζύγιο που παίρνουν από την κατασκευή της Ιόνιας Οδού και του Ε65 οι ισπανικοί όμιλοι Dragados-Ferrovial, τους οποίους ακολουθούν κατά πληροφορίες και οι ισπανικές τράπεζες. Με μια απόφαση που θεωρείται άμεσα συνδεδεμένη με τα προβλήματα των δύο συμβάσεων παραχώρησης, αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν διεθνώς οι εκπρόσωποι της Ιβηρικής χερσονήσου στα μεγάλα έργα, οι δύο κατασκευαστικοί όμιλοι προχωρούν σε αλλαγή πορείας στα οδικά έργα στην Ελλάδα. Την κατασκευή των δύο αυτοκινητόδρομων αναλαμβάνει πλέον εξολοκλήρου η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η οποία είναι απολύτως βέβαιο ότι θα αναζητήσει τη συνδρομή και άλλων τεχνικών εταιρειών ή υπεργολάβων για να αντιμετωπίσει τον όγκο εργασιών.
Ανάλογο δρόμο φημολογείται από καιρό ότι θα ακολουθήσουν οι Γάλλοι της Vinci στην Ολυμπία Οδό που κατασκευάζει την Κορίνθου-Πατρών, δίνοντας πιθανότατα την κατασκευή υπεργολαβία στον Ακτωρα. Η εγκατάλειψη της κατασκευής και η παραμονή των ξένων στις εταιρείες παραχώρησης που έχουν αναλάβει τη λειτουργία, τη συντήρηση και την είσπραξη διοδίων συνδέονται με τις μεγάλες καθυστερήσεις που σημειώθηκαν στα οδικά έργα την τελευταία τριετία, τη διεθνή κρίση, αλλά και την πολιτική διαχείριση του θέματος που δημιούργησε τριγμούς στις ελληνικές αλλά και τις ευρωπαϊκές κατασκευαστικές εταιρείες. Πληροφορίες αναφέρουν ότι στην εταιρεία παραχώρησης οι Ισπανοί θα κρατήσουν ένα ποσοστό που θα τους επιτρέπει να έχουν δικαίωμα βέτο και το οποίο θα είναι χαμηλότερο σε σχέση με το αρχικό λόγω της μείωσης της χρηματικής συμβολής τους στα έργα.
Δούλευαν 400 άτομα στη Vinci
Την περίοδο της πλήρους κατασκευής των αυτοκινητοδρόμων η Vinci απασχολούσε στην Ολυμπία Οδό περίπου 350-400 άτομα προσωπικό, από τα οποία περίπου 80 ήταν Γάλλοι. «Οι ξένοι θέλουν να ελαχιστοποιήσουν τα γενικά έξοδα προσωπικού, που γι’ αυτούς λόγω των μισθών στη Γαλλία είναι πολύ ακριβότερα απ’ ό,τι αν απασχολούσαν προσωπικό στην Ελλάδα. Δεν είναι όμως μόνο οι μισθοί, αλλά και τα έξοδα διαμονής, τα σχολεία των παιδιών τους κ.ά.», εξηγούν αρμόδια στελέχη του υπουργείου Υποδομών. Οπως σημειώνουν, η Vinci έχει ολοκληρώσει μεγάλο κομμάτι των έργων της Κορίνθου-Πατρών, εν αντιθέσει με τους Ισπανούς που οι εργασίες στις οποίες δραστηριοποιήθηκαν ήταν περιορισμένες καθώς χρησιμοποίησαν πολλούς υπεργολάβους -κυρίως δεύτερης κατηγορίας- στην κατασκευή.
Αυτό, σύμφωνα με αρμόδιες πηγές του υπουργείου, οδήγησε σε λάθη και προκάλεσε πολλά προβλήματα στο περιβαλλοντικό σκέλος των έργων (προβλήματα με εκσκαφές κ.ά.). Ας μην ξεχνάμε ότι η κατασκευή έγινε αντικείμενο στο παρελθόν θερμών επεισοδίων και με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ που έφτασε μέχρι τα ελληνικά δικαστήρια. Το αποτέλεσμα ήταν οι δύο πλευρές να διαχωρίσουν πλήρως τις εργολαβίες τους στα έργα, χωρίς όμως τα προσδοκώμενα οφέλη. Οι ανακατατάξεις στα μεγάλα έργα παραχώρησης, που ακολουθούν πολύ αργούς ρυθμούς απεμπλοκής, σηματοδοτούν ανατροπές και στο δυσεπίλυτο θέμα της χρηματοδότησης. Πληροφορίες αναφέρουν ότι εκτός από την αποχώρηση των ισπανικών ομίλων από την κατασκευή των οδικών αξόνων, από τις δύο προβληματικές παραχωρήσεις υπάρχει απόφαση αποχώρησης και των ισπανικών τραπεζών, που βρίσκονται αν όχι στην ίδια, σε εξίσου δυσχερή θέση με τις ελληνικές.
Αυτομάτως το βάρος της χρηματοδότησης θα πρέπει να πέσει στο εγχώριο τραπεζικό σύστημα, που λόγω της αναδιάρθρωσης περιορίζεται πλέον στις τέσσερις συστημικές τράπεζες. Το ερώτημα που διατυπώνεται είναι εάν οι ελληνικές τράπεζες μπορούν να σηκώσουν το βάρος της χρηματοδότησης, καθώς στην περίπτωση της Ολυμπίας Οδού τη δανειοδότηση μπορούν να εγγυηθούν τα ξένα πιστωτικά ιδρύματα λόγω της ισχυρής παρουσίας των Vinci και Hochtief στο σχήμα.
Συνεχείς αναβολές στην επανέναρξη των έργων
Η επιβίωση των μεγάλων οδικών αξόνων εξακολουθεί να αποτελεί προτεραιότητα της κυβέρνησης, δεν ακολουθεί όμως τη θετική αύρα που άφηναν οι πανηγυρισμοί του περασμένου Απριλίου παρουσία του πρωθυπουργού στην Ολυμπία Οδό. Ακόμη και ο νυν υπουργός Υποδομών κ. Μιχάλης Χρυσοχοΐδης εκφράζει απογοήτευση από τον εκτροχιασμό των συμβάσεων παραχώρησης και δεν έχει διστάσει να μιλήσει για υποτυπώδεις εργασίες στα έργα.
Η Κομισιόν περνά από κόσκινο τις αναθεωρημένες συμβάσεις και ο... περίπατος για τις εγκρίσεις από τις Βρυξέλλες αποδεικνύεται ένας δύσκολος δρόμος που θα πάρει χρόνο, με τις αρμόδιες υπηρεσίες να ζητούν συνεχώς διευκρινίσεις. Ολοι όσοι εμπλέκονται με τα έργα μεταθέτουν το χρονοδιάγραμμα επανεκκίνησης προς τα τέλη του χρόνου καθώς εκκρεμούν η κύρωση των συμβάσεων από τη Βουλή, το μίγμα της χρηματοδότησης, αλλά και η οριστική συμφωνία με τις τράπεζες.
Επί του παρόντος τα μόνα έργα που φαίνεται να μην επηρεάζονται άμεσα από τα προβλήματα που υπάρχουν στα οδικά έργα είναι το Μαλιακός-Κλειδί, που σύμφωνα με το υπουργείο κινείται σε εντατικούς ρυθμούς εργασιών, και το Κόρινθος-Τρίπολη Καλαμάτα. Το έργο έχει ολοκληρωθεί σε ποσοστό πάνω από 75%, περιορίζοντας το δρομολόγιο από Αθήνα-Καλαμάτα στις 2 ώρες. Απομένει η περιμετρική της Καλαμάτας και το Λεύκτρο-Σπάρτη, όπου από τα 46 χιλιόμετρα έχουν ολοκληρωθεί τα 38, αλλά δεν έχουν παραδοθεί ακόμη καθώς δεν δημιουργούν σημαντικό όφελος για τους οδηγούς. Εγκλωβισμένα λόγω ενστάσεων της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας θα παραμείνουν 7 χιλιόμετρα, με αποτέλεσμα το έργο να εκτιμάται ότι μπορεί να παραδοθεί συνολικά το φθινόπωρο 2014.
Στην Ολυμπία Οδό, παρά τις προκαταβολές και τα πριμ επανεκκίνησης, οι εργασίες θεωρούνται υποτυπώδεις και σύμφωνα με μαρτυρίες περιορίζονται στην κατασκευή των νέων σταθμών διοδίων μετά το Ξυλόκαστρο. Στην Ιόνια Οδό προβλέπεται να ξεκινήσουν κάποιες πρόδρομες εργασίες το επόμενο διάστημα, αφού πληρώθηκε και η προκαταβολή των 25,8 εκατ. ευρώ. Ανάλογη πορεία λέγεται ότι δρομολογείται και για τον Ε65, η κατασκευή του οποίου θα περιοριστεί κατά 50%.
http://www.thebest.gr/