ΚΑΘΑΡΜΑ, ΕΣΥ ΜΑΣ ΕΜΠΛΕΞΕΣ. ΤΩΡΑ ΒΓΑΛΤΑ ΠΕΡΑ ΜΟΝΟΣ ΣΟΥ.
Μέχρι πριν λίγες ημέρες, στις 3 Ιουνίου, ο κατάπτυστος Παπακωνσταντίνου δήλωνε γραπτώς ότι: «Ολοκληρώθηκαν σήμερα ΘΕΤΙΚΑ οι συζητήσεις της Ελληνικής κυβέρνησης με εκπροσώπους της Ε.Ε. της ΕΚΤ και του ΔΝΤ…» Βρε κάθαρμα, ΘΕΤΙΚΑ για ποιόν; Για την Ελλάδα ἤ για τους δανειστές της;; Δες τώρα τα θετικά, άθλιε άνθρωπε, εσύ, τα μέλη, και ο κατάπτυστος αρχηγός της συμμορίας που λέγεται κυβέρνηση της Ελλάδος.
ΚΑΤΙ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΝΩΡΙΖΕΤΕ: Το λεγόμενο "μεσοπρόθεσμο" που τόση φασαρία γίνεται για το αν και πότε θα ψηφιστεί από τους "αγανακτισμένους" βουλευτές του ΠΑΣΟΚ, δεν έχει καμμία σχέση με όσα ακολουθούν. Η τρόϊκα θέλει ΚΑΙ ΔΕΥΤΕΡΟ ΜΝΗΜΟΝΙΟ!!! Είμαι περίεργος ποιός θα το ψηφίσει στην Βουλή.
Η έκθεση της τρόϊκα που «διέρρευσε» στο ειδησεογραφικό πρακτορείο REUTERS, στα κύρια σημεία της αναφέρει:
ΥΦΕΣΗ
Η ύφεση μοιάζει να είναι μεγαλύτερη από την αρχικώς προβλεφθείσα. Αναμένεται περαιτέρω συρρίκνωση του ΑΕΠ στο δεύτερο ήμισυ του 2011. Η πρόβλεψη για το ΑΕΠ το 2011 αναθεωρείται στο -3,8%.
ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
Η φορολογία δεν έχει πετύχει επιτύχει τους τεθέντες στόχους. Η επίσκεψη της τρόϊκα τον Φεβρουάριο 2011 επεσήμανε τις αδυναμίες. Αν δεν ληφθούν επιπλέον μέτρα, το έλλειμμα θα παραμείνει στα ίδια επίπεδα με εκείνο του 2011, δηλαδή άνω του 10% του ΑΕΠ. Αναμένεται η ψήφιση και νέων φορολογικών μέτρων, το αργότερο μέχρι την πρώτη εβδομάδα του Ιουλίου.
ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΕΙΣ
Η ελληνική κυβέρνηση είναι μια από τις πλουσιότερες στην Ευρώπη, σε ότι αφορά τα περιουσιακά στοιχεία που κατέχει. Συμφωνήθηκε η ίδρυση ανεξάρτητου ιδιωτικού φορέα που θα πραγματοποιήσει τις αποκρατικοποιήσεις, στο συμβούλιο του οποίου οι δανειστές της χώρας μπορούν να ορίσουν παρατηρητές.
ΑΝΑΠΤΥΞΗ
Σύμφωνα με τους νεώτερους υπολογισμούς το χρέος θα συνεχίσει να αυξάνει μέχρι το 2012-2013. Με τις ιδιωτικοποιήσεις και την αναμενομένη ανάπτυξη, αναμένεται μετά το 2013 να αρχίσει η μείωσή του. Εξυπακούεται ότι η κυβέρνηση θα συνεχίσει την τήρηση αυστηρής φορολογικής πολιτικής, και η προσπάθεια για την μείωση του χρέους θα διαρκέσει πολλά χρόνια…
ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΕΙΣ
Αν και υπήρξε βελτίωση της ανταγωνιστικότητος χάρις εις την μείωση των μισθών, οι θεσμικές μεταρρυθμίσεις δεν έχουν πραγματοποιηθεί σε ευρεία κλίμακα και αυτό εμποδίζει την ανάπτυξη.
ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΣΥΝΑΙΝΕΣΗ
Υπάρχουν ορισμένα σημεία κοινής αποδοχής από τη Νέα Δημοκρατία και το ΠΑΣΟΚ. Η μείωση της φορολογίας που προτείνει η Ν. Δ. είναι ανεδαφική και μη συμβατή με το πρόγραμμα (μνημόνιο). Η Ν.Δ. , μέχρι την στιγμή που συνετάσσετο η παρούσα έκθεση, δεν φαινόταν διατεθειμένη να υπερψηφίσει την επιβολή νέων φορολογικών μέτρων
ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ
Το μνημόνιο προέβλεπε ότι η Ελλάς θα μπορούσε να επιστρέψει στις αγορές στις αρχές του 2012. Κάτι τέτοιο φαντάζει σήμερα πολύ μακρυνό σενάριο.
ΚΑΙ ΤΟ ΚΕΡΑΣΑΚΙ ΣΤΗΝ ΤΟΥΡΤΑ :
"The financing strategy needs to be revised. Given the remoteness of Greece returning to funding markets in 2012, the adjustment program is now underfinanced. The next disbursement cannot take place before this under financing is resolved."
Η στρατηγική της χρηματοδοτήσεως πρέπει να αναθεωρηθεί. Δεδομένου ότι είναι απίθανο να επιστρέψει η Ελλάς στις αγορές το 2012, το μνημόνιο, τώρα υποχρηματοδοτείται. Η νέα δόση δεν μπορεί να καταβληθεί αν δεν επιλυθεί το ζήτημα της υποχρηματοδοτήσεως.
ΠΟΣΟ ΘΑ ΔΙΑΡΚΕΣΕΙ ΤΟ ΝΕΟ ΜΝΗΜΟΝΙΟ;;
Ο αξιωματούχοι της ευρωζώνης θεωρούν ότι μία λύση θα ήταν να υπάρξει ένα νέο μνημόνιο τριετούς διαρκείας, από το 2011 έως το 2014. Στο μνημόνιο (2) θα περιέχεται και το εναπομείναν τμήμα του μνημονίου που υπεγράφη το 2010. Αυτό σημαίνει ότι αν καταβληθεί η δόση των 12 δις ευρώ τον Ιούνιο, τα 45 δις ευρώ που αντιστοιχούν στις δόσεις που απομένουν από το μνημόνιο (1) και δεν έχουν καταβληθεί, θα περιληφθούν στο νέο μνημόνιο (2).
Μία άλλη ιδέα είναι να υπάρξει ένα νέο μνημόνιο (2) από το 2012 έως το 2015, το οποίο για το διάστημα 2012 και μέρος του 2013, θα τρέχει παραλλήλως προς το υπάρχον μνημόνιο (1). Το νέο μνημόνιο (2) θα καλύψει το κενό χρηματοδοτήσεως, που δημιουργήθηκε από την ανικανότητα της Ελλάδος να επιστρέψει στις αγορές τον Μάρτιο του 2012, όπως είχε αρχικώς προβλεφθεί.
Μετά το τέλος του μνημονίου (1), το 2013, το μνημόνιο (2) θα εξακολουθεί να βοηθάει την Ελλάδα να χρηματοδοτείται.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο στα αγγλικά.
Troika report from mission to Greece
Following are highlights of the findings of the so-called "troika" experts of the European Union, European Central Bank and
International Monetary Fund:RECESSION"The recession appears to be somewhat deeper and longer than initially projected ... There is evidence that the rebalancing of the economy is ongoing and the quarter of deepest contraction have already been passed ... However, a further contraction in real GDP is still expected in the second half of 2011, as the need for additional fiscal consolidation and liquidity constraints will postpone the recovery for a couple of quarters. The real GDP growth for 2011 is now projected to be -3.8 percent. Positive, though moderate, growth rates are projected from 2012 onwards."
FISCAL GOALS
"Tax collection continues to underperform compared to plans, even after the downward revision agreed in previous reviews. Although part if this underperformance results from the severity of the recession and liquidity constraints faced by taxpayers, the several measures to fight tax evasion implemented by the government have not been fully effective yet."
"The previous review mission (February 2011) identified that, without additional measures, the fiscal target for 2011 would be missed by at least three quarters of a percentage point of GDP. In the meantime, the gap between fiscal projections and the deficit ceiling has widened substantially. If no action was taken, the government deficit in 2011 would remain close to the 2010 level, above 10 percent of GDP."
"The aim of the medium-term fiscal strategy is to identify the deficit-reducing measures which will durably reduce the deficit. The objective is to reduce the government deficit to 2.5 percent of GDP in 2014 and further in 2015, and place the debt ratio on a downward slope. To meet this objective, the government identified fiscal consolidation measures of 10 percent of GDP from 2011 through 2014, and above 11 percent of GDP if the period 2011-15 is considered."
"This fiscal package can only be successful if it is implemented in a decisive manner with the support of all government departments. Legislation is expected to be approved by parliament by end June and the first week of July."
PRIVATISATION
"The Greek government is one of the European sovereigns with the richest portfolio of assets ... Most of these assets have not provided any relevant revenue; loss-making state-owned enterprises have actually been a source of costs borne by the taxpayers. Privatizing those assets will contribute to reduce the government balance-sheet with a small, if any, cost, in terms of future revenue, and may actually reduce costs ... To accelerate the procedure, and ensure the irreversibility of the whole process, the appropriate governance is being put in place: a privatization agency managed by an independent and professional board will be established shortly. The Commission and the euro-area member states will be able to nominate observers to the board of this agency. Moreover, to strengthen credibility, the mission agreed that binding quarterly targets on privatization receipts would be part of the conditionality in an updated MoU."
SUSTAINABILITY
"Sticking to the fiscal consolidation and privatization plans will contribute to bringing the government debt ratio-to-GDP to a sustainable path. On the basis of current projections, the Greek government debt ratio will peak ... in 2012/2013 and decline afterwards, with a significant contribution from the privatization plan. Although Greece will have to persevere in fiscal austerity and the reduction in the debt ratio will extend for many years, the inflexion in the debt-to-GDP ratio will contribute to improve the market confidence in the Greek economy."
BANK BUFFERS
"The Bank of Greece will require additional capital buffers against potential further deterioration of the operational environment, based on each bank's specific risk profile. However, the mission wishes to highlight that the outlook for the Greek financial sector is not independent from the choices taken to close the sovereign financing gap."
STRUCTURAL REFORMS
"Although there are improvements in competitiveness thanks to a reduction in wages, the structural reforms have not yet reached a critical mass that will allow them to have a tangible result in the economy's productivity and ability to grow."
POLITICAL CONSENSUS
"The mission identified some points of convergence between the adjustment program and the policy proposals of the main opposition (ND). ND supports an extensive privatization program and there is convergence in the views on most growth-enhancing structural reforms. ... Moreover, the mission agreed with ND on the critical importance of eradicating arrears to suppliers and settle tax refunds as soon as possible, on the need to accelerate the absorption of structural funds. However, the mission was of the view that the large tax cuts in the ND's economic program were unrealistic and incompatible with the overall objectives of the adjustment program. However, the mission concurred with both the government and the opposition that one should work toward the fiscally neutral tax reform, from autumn on, with the objective of broadening tax bases, eliminating tax exemptions, which could therefore lead to a reduction in the labor tax rates. At the time of writing, it appears unlikely ND will vote favorably the new package of fiscal measures."
FINANCING
"Greece will likely not be able to return to markets in 2012. The financing plan agreed a year ago assumed that Greece would stay out of the market for almost two years and would resume rolling over her medium- to long-term debt from the beginning of 2012 on. This is now a very remote scenario. The cost of market financing remains prohibitive.... It is unlikely yields will return to affordable levels in a matter of a few quarters. The market skepticism is related to doubts on the ability and willingness of the Greek government and society to persevere in fiscal consolidation, and in restoring competitiveness. Moreover, uncertainty on the functioning of the EU and euro-area financing facilities has aggravated the tension in financial markets."
"The financing strategy needs to be revised. Given the remoteness of Greece returning to funding markets in 2012, the adjustment program is now underfinanced. The next disbursement cannot take place before this under financing is resolved."
HOW LONG WILL THE NEW PROGRAMME BE?
Euro zone officials involved in the talks say one idea is to have a new program for three years, from 2011 to 2014. It would entail folding the existing 110 billion euro program agreed last year, into a new one.
This would mean that if the 12 billion euro June tranche of aid for Greece is paid out, there will be 45 billion euros remaining undisbursed from the original bailout and that would be moved to the new program.
Another idea is to have a second program from 2012 to 2015, which in 2012 and part of 2013 would run in parallel to the existing plan and which would take care of the financing gap created by Greece's inability to return to markets in March 2012 as planned.
After the existing program ends in 2013, the second plan would continue to help Greece finance itself.
ΚΑΤΙ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΝΩΡΙΖΕΤΕ: Το λεγόμενο "μεσοπρόθεσμο" που τόση φασαρία γίνεται για το αν και πότε θα ψηφιστεί από τους "αγανακτισμένους" βουλευτές του ΠΑΣΟΚ, δεν έχει καμμία σχέση με όσα ακολουθούν. Η τρόϊκα θέλει ΚΑΙ ΔΕΥΤΕΡΟ ΜΝΗΜΟΝΙΟ!!! Είμαι περίεργος ποιός θα το ψηφίσει στην Βουλή.
Η έκθεση της τρόϊκα που «διέρρευσε» στο ειδησεογραφικό πρακτορείο REUTERS, στα κύρια σημεία της αναφέρει:
ΥΦΕΣΗ
Η ύφεση μοιάζει να είναι μεγαλύτερη από την αρχικώς προβλεφθείσα. Αναμένεται περαιτέρω συρρίκνωση του ΑΕΠ στο δεύτερο ήμισυ του 2011. Η πρόβλεψη για το ΑΕΠ το 2011 αναθεωρείται στο -3,8%.
ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
Η φορολογία δεν έχει πετύχει επιτύχει τους τεθέντες στόχους. Η επίσκεψη της τρόϊκα τον Φεβρουάριο 2011 επεσήμανε τις αδυναμίες. Αν δεν ληφθούν επιπλέον μέτρα, το έλλειμμα θα παραμείνει στα ίδια επίπεδα με εκείνο του 2011, δηλαδή άνω του 10% του ΑΕΠ. Αναμένεται η ψήφιση και νέων φορολογικών μέτρων, το αργότερο μέχρι την πρώτη εβδομάδα του Ιουλίου.
ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΕΙΣ
Η ελληνική κυβέρνηση είναι μια από τις πλουσιότερες στην Ευρώπη, σε ότι αφορά τα περιουσιακά στοιχεία που κατέχει. Συμφωνήθηκε η ίδρυση ανεξάρτητου ιδιωτικού φορέα που θα πραγματοποιήσει τις αποκρατικοποιήσεις, στο συμβούλιο του οποίου οι δανειστές της χώρας μπορούν να ορίσουν παρατηρητές.
ΑΝΑΠΤΥΞΗ
Σύμφωνα με τους νεώτερους υπολογισμούς το χρέος θα συνεχίσει να αυξάνει μέχρι το 2012-2013. Με τις ιδιωτικοποιήσεις και την αναμενομένη ανάπτυξη, αναμένεται μετά το 2013 να αρχίσει η μείωσή του. Εξυπακούεται ότι η κυβέρνηση θα συνεχίσει την τήρηση αυστηρής φορολογικής πολιτικής, και η προσπάθεια για την μείωση του χρέους θα διαρκέσει πολλά χρόνια…
ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΕΙΣ
Αν και υπήρξε βελτίωση της ανταγωνιστικότητος χάρις εις την μείωση των μισθών, οι θεσμικές μεταρρυθμίσεις δεν έχουν πραγματοποιηθεί σε ευρεία κλίμακα και αυτό εμποδίζει την ανάπτυξη.
ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΣΥΝΑΙΝΕΣΗ
Υπάρχουν ορισμένα σημεία κοινής αποδοχής από τη Νέα Δημοκρατία και το ΠΑΣΟΚ. Η μείωση της φορολογίας που προτείνει η Ν. Δ. είναι ανεδαφική και μη συμβατή με το πρόγραμμα (μνημόνιο). Η Ν.Δ. , μέχρι την στιγμή που συνετάσσετο η παρούσα έκθεση, δεν φαινόταν διατεθειμένη να υπερψηφίσει την επιβολή νέων φορολογικών μέτρων
ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ
Το μνημόνιο προέβλεπε ότι η Ελλάς θα μπορούσε να επιστρέψει στις αγορές στις αρχές του 2012. Κάτι τέτοιο φαντάζει σήμερα πολύ μακρυνό σενάριο.
ΚΑΙ ΤΟ ΚΕΡΑΣΑΚΙ ΣΤΗΝ ΤΟΥΡΤΑ :
"The financing strategy needs to be revised. Given the remoteness of Greece returning to funding markets in 2012, the adjustment program is now underfinanced. The next disbursement cannot take place before this under financing is resolved."
Η στρατηγική της χρηματοδοτήσεως πρέπει να αναθεωρηθεί. Δεδομένου ότι είναι απίθανο να επιστρέψει η Ελλάς στις αγορές το 2012, το μνημόνιο, τώρα υποχρηματοδοτείται. Η νέα δόση δεν μπορεί να καταβληθεί αν δεν επιλυθεί το ζήτημα της υποχρηματοδοτήσεως.
ΠΟΣΟ ΘΑ ΔΙΑΡΚΕΣΕΙ ΤΟ ΝΕΟ ΜΝΗΜΟΝΙΟ;;
Ο αξιωματούχοι της ευρωζώνης θεωρούν ότι μία λύση θα ήταν να υπάρξει ένα νέο μνημόνιο τριετούς διαρκείας, από το 2011 έως το 2014. Στο μνημόνιο (2) θα περιέχεται και το εναπομείναν τμήμα του μνημονίου που υπεγράφη το 2010. Αυτό σημαίνει ότι αν καταβληθεί η δόση των 12 δις ευρώ τον Ιούνιο, τα 45 δις ευρώ που αντιστοιχούν στις δόσεις που απομένουν από το μνημόνιο (1) και δεν έχουν καταβληθεί, θα περιληφθούν στο νέο μνημόνιο (2).
Μία άλλη ιδέα είναι να υπάρξει ένα νέο μνημόνιο (2) από το 2012 έως το 2015, το οποίο για το διάστημα 2012 και μέρος του 2013, θα τρέχει παραλλήλως προς το υπάρχον μνημόνιο (1). Το νέο μνημόνιο (2) θα καλύψει το κενό χρηματοδοτήσεως, που δημιουργήθηκε από την ανικανότητα της Ελλάδος να επιστρέψει στις αγορές τον Μάρτιο του 2012, όπως είχε αρχικώς προβλεφθεί.
Μετά το τέλος του μνημονίου (1), το 2013, το μνημόνιο (2) θα εξακολουθεί να βοηθάει την Ελλάδα να χρηματοδοτείται.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο στα αγγλικά.
Troika report from mission to Greece
Following are highlights of the findings of the so-called "troika" experts of the European Union, European Central Bank and
International Monetary Fund:RECESSION"The recession appears to be somewhat deeper and longer than initially projected ... There is evidence that the rebalancing of the economy is ongoing and the quarter of deepest contraction have already been passed ... However, a further contraction in real GDP is still expected in the second half of 2011, as the need for additional fiscal consolidation and liquidity constraints will postpone the recovery for a couple of quarters. The real GDP growth for 2011 is now projected to be -3.8 percent. Positive, though moderate, growth rates are projected from 2012 onwards."
FISCAL GOALS
"Tax collection continues to underperform compared to plans, even after the downward revision agreed in previous reviews. Although part if this underperformance results from the severity of the recession and liquidity constraints faced by taxpayers, the several measures to fight tax evasion implemented by the government have not been fully effective yet."
"The previous review mission (February 2011) identified that, without additional measures, the fiscal target for 2011 would be missed by at least three quarters of a percentage point of GDP. In the meantime, the gap between fiscal projections and the deficit ceiling has widened substantially. If no action was taken, the government deficit in 2011 would remain close to the 2010 level, above 10 percent of GDP."
"The aim of the medium-term fiscal strategy is to identify the deficit-reducing measures which will durably reduce the deficit. The objective is to reduce the government deficit to 2.5 percent of GDP in 2014 and further in 2015, and place the debt ratio on a downward slope. To meet this objective, the government identified fiscal consolidation measures of 10 percent of GDP from 2011 through 2014, and above 11 percent of GDP if the period 2011-15 is considered."
"This fiscal package can only be successful if it is implemented in a decisive manner with the support of all government departments. Legislation is expected to be approved by parliament by end June and the first week of July."
PRIVATISATION
"The Greek government is one of the European sovereigns with the richest portfolio of assets ... Most of these assets have not provided any relevant revenue; loss-making state-owned enterprises have actually been a source of costs borne by the taxpayers. Privatizing those assets will contribute to reduce the government balance-sheet with a small, if any, cost, in terms of future revenue, and may actually reduce costs ... To accelerate the procedure, and ensure the irreversibility of the whole process, the appropriate governance is being put in place: a privatization agency managed by an independent and professional board will be established shortly. The Commission and the euro-area member states will be able to nominate observers to the board of this agency. Moreover, to strengthen credibility, the mission agreed that binding quarterly targets on privatization receipts would be part of the conditionality in an updated MoU."
SUSTAINABILITY
"Sticking to the fiscal consolidation and privatization plans will contribute to bringing the government debt ratio-to-GDP to a sustainable path. On the basis of current projections, the Greek government debt ratio will peak ... in 2012/2013 and decline afterwards, with a significant contribution from the privatization plan. Although Greece will have to persevere in fiscal austerity and the reduction in the debt ratio will extend for many years, the inflexion in the debt-to-GDP ratio will contribute to improve the market confidence in the Greek economy."
BANK BUFFERS
"The Bank of Greece will require additional capital buffers against potential further deterioration of the operational environment, based on each bank's specific risk profile. However, the mission wishes to highlight that the outlook for the Greek financial sector is not independent from the choices taken to close the sovereign financing gap."
STRUCTURAL REFORMS
"Although there are improvements in competitiveness thanks to a reduction in wages, the structural reforms have not yet reached a critical mass that will allow them to have a tangible result in the economy's productivity and ability to grow."
POLITICAL CONSENSUS
"The mission identified some points of convergence between the adjustment program and the policy proposals of the main opposition (ND). ND supports an extensive privatization program and there is convergence in the views on most growth-enhancing structural reforms. ... Moreover, the mission agreed with ND on the critical importance of eradicating arrears to suppliers and settle tax refunds as soon as possible, on the need to accelerate the absorption of structural funds. However, the mission was of the view that the large tax cuts in the ND's economic program were unrealistic and incompatible with the overall objectives of the adjustment program. However, the mission concurred with both the government and the opposition that one should work toward the fiscally neutral tax reform, from autumn on, with the objective of broadening tax bases, eliminating tax exemptions, which could therefore lead to a reduction in the labor tax rates. At the time of writing, it appears unlikely ND will vote favorably the new package of fiscal measures."
FINANCING
"Greece will likely not be able to return to markets in 2012. The financing plan agreed a year ago assumed that Greece would stay out of the market for almost two years and would resume rolling over her medium- to long-term debt from the beginning of 2012 on. This is now a very remote scenario. The cost of market financing remains prohibitive.... It is unlikely yields will return to affordable levels in a matter of a few quarters. The market skepticism is related to doubts on the ability and willingness of the Greek government and society to persevere in fiscal consolidation, and in restoring competitiveness. Moreover, uncertainty on the functioning of the EU and euro-area financing facilities has aggravated the tension in financial markets."
"The financing strategy needs to be revised. Given the remoteness of Greece returning to funding markets in 2012, the adjustment program is now underfinanced. The next disbursement cannot take place before this under financing is resolved."
HOW LONG WILL THE NEW PROGRAMME BE?
Euro zone officials involved in the talks say one idea is to have a new program for three years, from 2011 to 2014. It would entail folding the existing 110 billion euro program agreed last year, into a new one.
This would mean that if the 12 billion euro June tranche of aid for Greece is paid out, there will be 45 billion euros remaining undisbursed from the original bailout and that would be moved to the new program.
Another idea is to have a second program from 2012 to 2015, which in 2012 and part of 2013 would run in parallel to the existing plan and which would take care of the financing gap created by Greece's inability to return to markets in March 2012 as planned.
After the existing program ends in 2013, the second plan would continue to help Greece finance itself.
tolimeri.blogspot.com