Καλημέρα κ. Στούπα,
Μιας και αναφέρατε το πολιτισμικό σοκ στη (σοσιαλιστική) Σουηδία, να σας αναφέρω ένα δικό μου σοκ στη Χιλή. Βρίσκομαι εδώ για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Προκειμένου να πληρωθώ από ένα ερευνητικό φορέα, μου είπαν ότι θα έπρεπε να εκδώσω δελτίο παροχής υπηρεσιών και άρα να κάνω έναρξη επαγγέλματος επειδή το διάστημα (6 μήνες) ήταν μεγάλο. Έχοντας τη γνώση από την αντίστοιχη Ελληνική πραγματικότητα, ανατρίχιασα στην ιδέα.
Την Ελληνική πραγματικότητα την ξέρετε:
Εφορία, ελεγκτής, ΟΑΕΕ, επιμελητήριο, ξανά εφορία και ΟΑΕΕ, θεώρηση βιβλίων, περιοδικές δηλώσεις συν δήλωση πελατών-προμηθευτών (ακόμη και πολύ μετά το κλείσιμο των βιβλίων) κλπ κλπ. Χώρια που κάπου μπορεί να κολλήσει το πράγμα (γνωρίζω περίπτωση όπου επί 2 μήνες η εφορία και ο ΟΑΕΕ μάχονταν για το ποιος θα έπαιρνε το μοναδικό πρωτότυπο ενός εγγράφου και αρνιόντουσαν φωτοτυπία), χώρια η αγένεια (πχ στις «πληροφορίες» αρνιόντουσαν να πληροφορήσουν για τον κωδικό ενός επαγγέλματος).
Εδώ λοιπόν στη Χιλή η διαδικασία έχει ως εξής: Πας στην εφορία μια φορά στη ζωή σου για να σου δώσουν κωδικό να μπεις στο ίντερνετ. Αν θες, σου δίνουν και πληροφορίες για τον κωδικό του επαγγέλματός σου.
Χρόνος: 10 λεπτά.
Μπαίνεις στον ίντερνετ, πατάς τη σχετική επιλογή, και συμπληρώνεις διεύθυνση και κωδικό επαγγέλματος. Χρόνος: 5 λεπτά, άντε 10 με τον επανέλεγχο. Και ΤΕΛΕΙΩΣΕΣ. Ούτε ΟΑΕΕ, ούτε επιμελητήριο.
Και το ποιο ωραίο: Μόλις κάνεις την έναρξη επαγγέλματος, εμφανίζεται αμέσως η επιλογή έκδοσης δελτίου παροχής υπηρεσιών! Το συμπληρώνεις (ταχύτατα, εξ άλλου από τη δεύτερη φορά έχει και επιλογή να αντιγράψεις τα στοιχεία από το προηγούμενο), το επικυρώνεις, και τελείωσες. Μπορείς να το τυπώσεις ή να το στείλεις ηλεκτρονικά. Η εφορία ξέρει ανά πάσα στιγμή τι εισέπραξες, την παρακράτηση φόρου κλπ, και φυσικά ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΒΙΒΛΙΑ. Επιπλέον, δεν είναι δυνατό να υπάρξουν πλαστά τιμολόγια κλπ. Ο έλεγχος μπορεί να είναι ακαριαίος και μπορεί να γίνει από οποιονδήποτε με τον αριθμό τιμολογίου.
Περιοδικές δηλώσεις υπάρχουν, μέσα από την ίδια εφαρμογή. Φυσικά όλα είναι ήδη περασμένα και έτοιμα.
Στην Ελλάδα, μετά από τέτοια οικονομική καταστροφή, εξακολουθούν να κρατούν όλες αυτές τις γελοίες διαδικασίες για να κρατήσουν ζωντανούς «οργανισμούς» που θα έπρεπε επιτέλους να καταργηθούν (πχ ΟΑΕΕ, επιμελητήρια), και να φορτώνουν την εφορία με δουλειά χωρίς λόγο. Το ωραίο είναι ότι οι ίδιοι οι εφοριακοί πχ, έχουν τόσο συνηθίσει στο status quo, που δε μπορούν να φανταστούν ένα κόσμο χωρίς βιβλία, έντυπα δελτία παροχής κλπ. Γνωρίζετε βέβαια ότι ακόμη, μέσα στην ίδια εφορία όπου ανήκεις, δε μπορούν όλοι οι υπάλληλοι να δουν πχ το εκκαθαριστικό σου, και ζητούν να τους το δώσεις!
Δεν είναι παράλογο ότι η Χιλή έχει ένα ρυθμό ανάπτυξης κατά κανόνα άνω του 5,5%, ενώ εμείς ακόμη βρισκόμαστε σε πτώση και δε βάζουμε μυαλό.
Φιλικά
Νίκος
Μιας και αναφέρατε το πολιτισμικό σοκ στη (σοσιαλιστική) Σουηδία, να σας αναφέρω ένα δικό μου σοκ στη Χιλή. Βρίσκομαι εδώ για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Προκειμένου να πληρωθώ από ένα ερευνητικό φορέα, μου είπαν ότι θα έπρεπε να εκδώσω δελτίο παροχής υπηρεσιών και άρα να κάνω έναρξη επαγγέλματος επειδή το διάστημα (6 μήνες) ήταν μεγάλο. Έχοντας τη γνώση από την αντίστοιχη Ελληνική πραγματικότητα, ανατρίχιασα στην ιδέα.
Την Ελληνική πραγματικότητα την ξέρετε:
Εφορία, ελεγκτής, ΟΑΕΕ, επιμελητήριο, ξανά εφορία και ΟΑΕΕ, θεώρηση βιβλίων, περιοδικές δηλώσεις συν δήλωση πελατών-προμηθευτών (ακόμη και πολύ μετά το κλείσιμο των βιβλίων) κλπ κλπ. Χώρια που κάπου μπορεί να κολλήσει το πράγμα (γνωρίζω περίπτωση όπου επί 2 μήνες η εφορία και ο ΟΑΕΕ μάχονταν για το ποιος θα έπαιρνε το μοναδικό πρωτότυπο ενός εγγράφου και αρνιόντουσαν φωτοτυπία), χώρια η αγένεια (πχ στις «πληροφορίες» αρνιόντουσαν να πληροφορήσουν για τον κωδικό ενός επαγγέλματος).
Εδώ λοιπόν στη Χιλή η διαδικασία έχει ως εξής: Πας στην εφορία μια φορά στη ζωή σου για να σου δώσουν κωδικό να μπεις στο ίντερνετ. Αν θες, σου δίνουν και πληροφορίες για τον κωδικό του επαγγέλματός σου.
Χρόνος: 10 λεπτά.
Μπαίνεις στον ίντερνετ, πατάς τη σχετική επιλογή, και συμπληρώνεις διεύθυνση και κωδικό επαγγέλματος. Χρόνος: 5 λεπτά, άντε 10 με τον επανέλεγχο. Και ΤΕΛΕΙΩΣΕΣ. Ούτε ΟΑΕΕ, ούτε επιμελητήριο.
Και το ποιο ωραίο: Μόλις κάνεις την έναρξη επαγγέλματος, εμφανίζεται αμέσως η επιλογή έκδοσης δελτίου παροχής υπηρεσιών! Το συμπληρώνεις (ταχύτατα, εξ άλλου από τη δεύτερη φορά έχει και επιλογή να αντιγράψεις τα στοιχεία από το προηγούμενο), το επικυρώνεις, και τελείωσες. Μπορείς να το τυπώσεις ή να το στείλεις ηλεκτρονικά. Η εφορία ξέρει ανά πάσα στιγμή τι εισέπραξες, την παρακράτηση φόρου κλπ, και φυσικά ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΒΙΒΛΙΑ. Επιπλέον, δεν είναι δυνατό να υπάρξουν πλαστά τιμολόγια κλπ. Ο έλεγχος μπορεί να είναι ακαριαίος και μπορεί να γίνει από οποιονδήποτε με τον αριθμό τιμολογίου.
Περιοδικές δηλώσεις υπάρχουν, μέσα από την ίδια εφαρμογή. Φυσικά όλα είναι ήδη περασμένα και έτοιμα.
Στην Ελλάδα, μετά από τέτοια οικονομική καταστροφή, εξακολουθούν να κρατούν όλες αυτές τις γελοίες διαδικασίες για να κρατήσουν ζωντανούς «οργανισμούς» που θα έπρεπε επιτέλους να καταργηθούν (πχ ΟΑΕΕ, επιμελητήρια), και να φορτώνουν την εφορία με δουλειά χωρίς λόγο. Το ωραίο είναι ότι οι ίδιοι οι εφοριακοί πχ, έχουν τόσο συνηθίσει στο status quo, που δε μπορούν να φανταστούν ένα κόσμο χωρίς βιβλία, έντυπα δελτία παροχής κλπ. Γνωρίζετε βέβαια ότι ακόμη, μέσα στην ίδια εφορία όπου ανήκεις, δε μπορούν όλοι οι υπάλληλοι να δουν πχ το εκκαθαριστικό σου, και ζητούν να τους το δώσεις!
Δεν είναι παράλογο ότι η Χιλή έχει ένα ρυθμό ανάπτυξης κατά κανόνα άνω του 5,5%, ενώ εμείς ακόμη βρισκόμαστε σε πτώση και δε βάζουμε μυαλό.
Φιλικά
Νίκος