Εθνική Συνείδηση
Το Σύνταγμα επιβάλει την καλλιέργεια Ελληνικής εθνικής συνείδησης.
Άρθρο 16
2. Η παιδεία αποτελεί βασική αποστολή του Κράτους και έχει σκοπό την ηθική, πνευματική, επαγγελματική και φυσική αγωγή των Ελλήνων, την ανάπτυξη της εθνικής και θρησκευτικής συνείδησης και τη διάπλασή τους σε ελεύθερους και υπεύθυνους πολίτες.
Η ύπαρξη "εθνικής συνείδησης" σηματοδοτεί την αναγνώριση από το νομοθέτη πως οι Έλληνες δεν αρκεί
να έχουν την ιδιότητα του πολίτη και να ασκούν τα πολιτικά τους δικαιώματα και καθήκοντα, αλλά πρέπει να έχουν και εθνική συνείδηση, δηλαδή να έχουν γνώση και συναίσθηση του Έθνους στο οποίο ανήκουν.
Άρθρο 3
Η έννοια της επικρατούσης θρησκείας δεν μπορεί να εννοηθεί ως επιβολή της Ορθοδοξίας στους Έλληνες πολίτες, αφού το Σύνταγμα θεμελιώνει το απαραβίαστο της θρησκευτικής συνείδησης.
Η ύπαρξη "εθνικής συνείδησης" σηματοδοτεί την αναγνώριση από το νομοθέτη πως οι Έλληνες δεν αρκεί
να έχουν την ιδιότητα του πολίτη και να ασκούν τα πολιτικά τους δικαιώματα και καθήκοντα, αλλά πρέπει να έχουν και εθνική συνείδηση, δηλαδή να έχουν γνώση και συναίσθηση του Έθνους στο οποίο ανήκουν.
Το Σύνταγμα σαφώς ορίζει πως η Οικογένεια προάγει το Έθνος.
Άρθρο 21
Σαφώς λοιπόν ο συνταγματικός νομοθέτης θεωρεί πως το Έθνος είναι σύνολο που αναπαράγεται διαχρονικά μέσω της Οικογένειας, μέσω της σχέσης γονέων και τέκνων. Δεν αποτελεί μονάχα μια συνειδησιακή κατάσταση, αλλά και ένα σύνολο που διαιωνίζεται με την γέννηση νέων παιδιών στα πλαίσια της Οικογένειας.
1. Η οικογένεια, ως θεμέλιο της συντήρησης και προαγωγής του Έθνους, καθώς και ο γάμος, η μητρότητα και η παιδική ηλικία τελούν υπό την προστασία του Κράτους.Η οικογένεια συντηρεί και προάγει το Έθνος.
Σαφώς λοιπόν ο συνταγματικός νομοθέτης θεωρεί πως το Έθνος είναι σύνολο που αναπαράγεται διαχρονικά μέσω της Οικογένειας, μέσω της σχέσης γονέων και τέκνων. Δεν αποτελεί μονάχα μια συνειδησιακή κατάσταση, αλλά και ένα σύνολο που διαιωνίζεται με την γέννηση νέων παιδιών στα πλαίσια της Οικογένειας.
Θρησκεία
Το Σύνταγμα της Ελλάδας αναγνωρίζει επικρατούσα θρησκεία στην χώρα.
Άρθρο 3
1. Επικρατούσα θρησκεία στην Ελλάδα είναι η θρησκεία της Ανατολικής Ορθόδοξης Εκκλησίας του Χριστού.
Η Ορθόδοξη Εκκλησία της Ελλάδας, που γνωρίζει κεφαλή της τον Κύριο ημών Ιησού Χριστό, υπάρχει αναπόσπαστα ενωμένη δογματικά με τη Μεγάλη Εκκλησία της Κωνσταντινούπολης και με κάθε άλλη ομόδοξη Εκκλησία του Χριστού· τηρεί απαρασάλευτα, όπως εκείνες, τους ιερούς αποστολικούς και συνοδικούς κανόνες και τις ιερές παραδόσεις.
Είναι αυτοκέφαλη, διοικείται από την Ιερά Σύνοδο των εν ενεργεία Αρχιερέων και από τη Διαρκή Ιερά Σύνοδο που προέρχεται από αυτή και συγκροτείται όπως ορίζει ο Καταστατικός Χάρτης της Εκκλησίας, με τήρηση των διατάξεων του Πατριαρχικού Τόμου της κθ' (29) Ιουνίου 1850 και της Συνοδικής Πράξης της 4ης Σεπτεμβρίου 1928.
Η έννοια της επικρατούσης θρησκείας δεν μπορεί να εννοηθεί ως επιβολή της Ορθοδοξίας στους Έλληνες πολίτες, αφού το Σύνταγμα θεμελιώνει το απαραβίαστο της θρησκευτικής συνείδησης.
Μπορεί να θεωρηθεί μόνο πολιτικά με την έννοια πως η εξουσία φροντίζει για τη διατήρηση της θρησκευτικής συνείδησης (μέσω π.χ. της θρησκευτικής παιδείας του Άρθρου 16) ή μέσω του περιορισμού πολιτογράφησης αλλόθρησκων, αφού κάτι μπορεί να θέσει σε αμφιβολία την κυριαρχία της Ορθοδοξίας στην Ελλάδα.
Τί είναι το Έθνος (κατά το Σύνταγμα)
Το Σύνταγμα της Ελλάδας δεν ορίζει την έννοια του Έθνους, αλλά οι διατάξεις του μας επιτρέπουν να περιορίσουμε την έννοια αυτή στα πλαίσια της θεώρησης του Συνταγματικού νομοθέτη.
Έθνος και Λαός
Κατ' αρχήν, το Σύνταγμα διαχωρίζει την έννοια του Έθνους από αυτή του Λαού.
Η εξουσία όμως δεν ασκείται μόνο υπέρ του Λαού αλλά και του Έθνους.
Άρθρο 1Το πολίτευμα είναι λοιπόν δημοκρατικό και βασίζεται στην κυριαρχία του Λαού, δηλαδή των Ελλήνων πολιτών.
- Το πολίτευμα της Ελλάδας είναι Προεδρευόμενη Κοινοβουλευτική Δημοκρατία.
- Θεμέλιο του πολιτεύματος είναι η λαϊκή κυριαρχία.
- Όλες οι εξουσίες πηγάζουν από το Λαό, υπάρχουν υπέρ αυτού και του Έθνους και ασκούνται όπως ορίζει το Σύνταγμα.
Η εξουσία όμως δεν ασκείται μόνο υπέρ του Λαού αλλά και του Έθνους.
Μπορούμε να διακρίνουμε λογικά την πιθανότητα το Έθνος να είναι είτε υποσύνολο του Λαού, είτε υπερσύνολο, είτε ένα σύνολο που τέμνει το σύνολο του Λαού.
Και, πράγματι, είναι πιθανόν ο νομοθέτης να αναφέρεται στους Έλληνες το γένος, ένα υποσύνολο όσων έχουν την Ελληνική ιθαγένεια ή έχουν ιθαγένεια άλλης χώρας αφού οι πρόγονοι τους δεν ζούσαν στα όρια της Ελληνικής επικράτειας ούτε υπήρξαν πρόσφυγες στους οποίους αποδόθηκε η Ελληνική ιθαγένεια.
Η ελληνική νομοθεσία διατηρεί την έννοια του ομογενούς, αναγνωρίζοντας πως κάποιος μπορεί να είναι Έλληνας το γένος ακόμα και αν δεν είναι Έλλην πολίτης.
Επιπλέον, η έννοια του έθνους μπορεί να έχει χρονικό περιεχόμενο, αναφερόμενο στις γενιές των Ελλήνων από το παρελθόν μέχρι το μέλλον, και όχι απαραίτητα στους σημερινούς Έλληνες πολίτες.
Συνοψίζοντας
Το Ελληνικό Σύνταγμα διαχωρίζει την έννοια του Λαού από αυτή του Έθνους. Το Έθνος ορίζεται τόσο συνειδησιακά (εθνική συνείδηση) όσο και βιολογικά (οικογένεια, μητρότητα). Το περιεχόμενό του είναι και θρησκευτικό, αφού επιτάσσεται η Ορθοδοξία ως κυριαρχούσα θρησκεία στην Ελλάδα.
Το δίκαιο της ιθαγένειας που ήρθε πρόσφατα στην επικαιρότητα πρέπει να σέβεται τις αρχές του Ελληνικού Συντάγματος:
- Εφόσον η εξουσία ασκείται υπέρ του Έθνους και του Λαού, η πολιτογράφηση των ομογενών πρέπει να έχει προτεραιότητα.
- Εφόσον το Σύνταγμα επιτάσσει η παιδεία να εμφυσά εθνική συνείδηση στους Έλληνες, για όσους πολιτογραφούνται πρέπει να βεβαιώνεται η ύπαρξη τέτοιας συνείδησης.
- Εφόσον η οικογένεια προάγει το Έθνος, η κτήση της Ελληνικής ιθαγένειας πρέπει να βασίζεται κυρίως στην αρχή του δικαίου του αίματος και όχι σε κάποια αρχή "πολιτικής συμμετοχής" σύμφωνα με την οποία η καταγωγή δεν παίζει κανένα ρόλο.
- Τέλος, η διαδικασία πολιτογράφησης πρέπει να διασφαλίζει την διατήρηση της Ορθοδοξίας ως επικρατούσας θρησκείας στην Ελλάδα και να μην οδηγεί στην ενδεχόμενη πολιτογράφηση μεγάλου αριθμού αλλόθρησκων.
http://wwwtrito-mati.blogspot.com/2011/08/blog-post_2771.html