Σάββατο 13 Απριλίου 2013

Ακυρώθηκε η σύμβαση των ελικοπτέρων...


Ρεπορτάζ: Πέτρος Κουσουλός

Στη διενέργεια νέας διαγωνιστικής διαδικασίας για την εκμίσθωση επτά πυροσβεστικών ελικοπτέρων μεσαίου τύπου προχωρά το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη.
Η συγκεκριμένη εξέλιξη ουσιαστικά αποτελεί την πλήρη δικαίωση των δημοσιογραφικών αποκαλύψεων για τα «κακώς κείμενα» της διαδικασίας - η οποία ακολουθήθηκε πέρυσι από...

τον Νατοϊκό Οργανισμό ΝSPA (πρώην ΝΑΜSA) - που ως γνωστόν οδήγησαν στην εισαγγελική παρέμβαση.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η χώρα μας είχε καταφύγει στον διεθνή Οργανισμό εξαιτίας του σκανδαλώδους τρόπου διενέργειας της διαγωνιστικής διαδικασίας που λάμβανε χώρα τα προηγούμενα έτη στην Ελλάδα.

Ακύρωσαν το 3+2

Στελέχη του υπουργείου Δημοσίας Τάξης, αλλά και της Πυροσβεστικής χαρακτηρίζουν την επιλογή για τη διενέργεια νέου διαγωνισμού, ως «ωμή παραδοχή αποτυχίας» της περυσινής διαδικασίας. Όπως χαρακτηριστικά λένε, εάν όλα είχαν γίνει όπως έπρεπε και δεν παρατηρούνταν ενδείξεις ζημίας του ελληνικού Δημοσίου, τότε θα ανανεωνόταν το συμβόλαιο με την εταιρεία για ένα ακόμη χρόνο. «Ούτως ή άλλως, τα συμβόλαια είναι για 3+2 χρόνια, αλλά δεν ανανεώθηκαν», αναφέρουν χαρακτηριστικά.
Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι παρόλο που ο διαγωνισμός για τα επτά ελικόπτερα μεσαίου τύπου θα επαναληφθεί, ανατέθηκε και πάλι στο Νατοϊκό Οργανισμό. Πολλοί σχετίζουν τη συγκεκριμένη εξέλιξη με τη ρήτρα ύψους 4 εκατομμυρίων, που φέρεται να δεσμεύει την ελληνική πλευρά σε περίπτωση που αποφασίσει να «απαγκιστρωθεί» από τη NAMSA.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στις νέες προδιαγραφές του διαγωνισμού, οι ημέρες μειώθηκαν από 120 σε 90, ενώ «εξαλείφθηκε» και η έτερη περυσινή εφεύρεση, εκείνη των δωρεάν ωρών!
Την ίδια στιγμή, με ιδιαίτερο ενδιαφέρον αναμένονται τα αποτελέσματα της εισαγγελικής έρευνας η οποία βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη και προσπαθεί να «εντοπίσει» τον τρόπο αλλοίωσης της διαγωνιστικής διαδικασίας που είχε ως αποτέλεσμα να συμβληθεί το ελληνικό Δημόσιο με συγκεκριμένη εταιρεία.
Παράλληλα, σύμφωνα με πληροφορίες, η έρευνα εστιάζει και στον τρόπο που το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη συμβλήθηκε με το Νατοϊκό Οργανισμό, με τη «συγκατάθεση» του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, καθώς ένα έγγραφο το οποίο φέρεται να έχει συνταχθεί και υπογράφεται από τον κ. Δημήτρη Αβραμόπουλο, ελέγχεται για τη γνησιότητά του.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το η νέα τροπή σε ό, τι αφορά το διαγωνισμό των ελικοπτέρων μεσαίου τύπου αναδείχθηκε και από την εκπομπή «Ρεπορτάζ» του GR.
Δείτε το σχετικό βίντεο:


Ο διαγωνισμός

Από τα έγγραφα ντοκουμέντα τα οποία είχε δημοσιεύσει η zougla.gr, προέκυψαν αρκετά «σκοτεινά» σημεία για τη μεθοδολογία που ακολουθήθηκε κατά τη διάρκεια του διαγωνισμού. Τα περισσότερα από αυτά αποτυπώνονται και στο διαβαθμισμένο εισηγητικό σημείωμα της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας με ημερομηνία 14 Ιουνίου 2012, το οποίο υπεγράφη ιεραρχικά από τους αξιωματικούς του Σώματος.
Σε αυτό καταγράφεται ότι στο διεθνή διαγωνισμό χρησιμοποιήθηκαν «ειδικά» κριτήρια για τη σύγκριση των τιμών των εταιρειών με αποτέλεσμα να μην προκριθεί η πλέον οικονομική προσφορά, αλλά και ό,τι απέκλεισε από κάθε διαδικασία επιλογής την ελληνική κυβέρνηση η οποία περιορίστηκε σε ρόλο «κομπάρσου».  
Οι συντάκτες του σημειώματος καταγγέλλουν ότι από το φάκελο του διαγωνισμού προέκυψε ότι η ΝΑΜSA και η Skylink σύναψαν συμβόλαιο στις 31-5-2012 χωρίς τη σχετική έγκριση από πλευρά της φυσικής και πολιτικής ηγεσίας της Πυροσβεστικής, ενώ επισημαίνουν, ωστόσο, ότι λόγω ελλείψεως χρόνου το ελληνικό Δημόσιο είναι αναγκασμένο να δεχθεί τη συγκεκριμένη λύση.
Από το ιστορικό του συγκεκριμένου διαγωνισμού ο οποίος – κατά παράβαση - χαρακτηρίστηκε «απόρρητος», με αποτέλεσμα οι Έλληνες φορολογούμενοι να μην πληροφορούνται τα χρήματα που ξοδεύονται από την κρατικό κορβανά, αποκαλύπτονται αντιφατικές αποφάσεις. Οι αποφάσεις αυτές αφορούν το ποια εταιρεία πρέπει να αναλάβει το «έργο» και τις μεθοδεύσεις σχετικά με τα κριτήρια που πρέπει να τηρηθούν. Παράλληλα, εξάγεται και ένα συγκλονιστικό συμπέρασμα: Ότι τον πρώτο και τελευταίο λόγο για το πού θα δαπανηθούν τα χρήματα του ελληνικού λαού στον τομέα της εκμίσθωσης ελικοπτέρων δεν είχε το ελληνικό κράτος, αλλά ένας υπάλληλος του Νατοϊκού Οργανισμού!

Η διαδικασία
Στις 11 Μαΐου 2012 ολοκληρώθηκε, στο Λουξεμβούργο, η αξιολόγηση των προσφορών των εταιρειών. Την ίδια ημέρα υπεγράφη πρακτικό (από στελέχη της NAMSA και κλιμάκιο της Π.Υ.) που έκρινε ως πλέον συμφέρουσα την προσφορά μιας ελληνικής εταιρείας.
Στις 21 Μαΐου 2012, ο κ. Ελευθέριος Οικονόμου, πρώην υπουργός Προστασίας του Πολίτη, στηριζόμενος στο υπογεγραμμένο από τα στελέχη της NAMSA και της Π.Υ. έγγραφο, υπέγραψε την υπ' αριθ. 25895 απόρρητη απόφαση η οποία ενέκρινε τα ποσά τα οποία έπρεπε να εκταμιευθούν από το ελληνικό Δημόσιο για τη μίσθωση των ελικοπτέρων βαρέως και μεσαίου τύπου. Παρόλο που στην απόφαση – για ευνόητους λόγους - δεν ονοματίζεται η εταιρεία, μια απλή σύγκριση της προσφοράς της ελληνικής εταιρείας και της ανάλυσης κόστους που γίνεται στο απόρρητο έγγραφο πιστοποιεί την εταιρεία που επελέγη.
Ωστόσο στις 31 Μαΐου, ο Νατοϊκός Οργανισμός, κάνει στροφή 180 μοιρών και γνωστοποιεί ότι για λόγους «εξισορρόπησης της παραγωγής» αποφασίζει να συμβληθεί με την εταιρεία Skylink.
Μάλιστα, παραδέχεται ότι κάλεσε τη συμβαλλόμενη εταιρεία να βελτιώσει την προσφορά της, προκειμένου να γίνει ανταγωνιστική με εκείνη της ελληνικής εταιρείας που είχε επιλεχθεί. Μια ημέρα αργότερα, κοινοποιεί τη συγκεκριμένη απόφαση και στην ελληνική ηγεσία η οποία θα έπρεπε να είχε και τον τελευταίο λόγο. Τα πράγματα όμως δεν εκτυλίχθηκαν έτσι, καθώς τα ελικόπτερα ήρθαν στη χώρα μας, χωρίς να είναι ενήμερη η ελληνική πλευρά.
Το διαβαθμισμένο έγγραφο αναφέρει χαρακτηριστικά: «…Περαιτέρω ενημερωθήκαμε, αίφνης, από 6-6-2012 μέσω email από τη ΝΑMSA ότι ο ελάχιστος συμβατός μειοδότης είναι η εταιρεία Skylink και η κινητοποίηση (προς ανάπτυξη της χώρας μας των δυο πρώτων ελικοπτέρων) είναι ήδη σε εξέλιξη. Κατόπιν πληθώρας emails και τηλεφωνικών επικοινωνιών με υπευθύνους της ΝΑΜSA για παροχή διευκρινίσεων όσον αφορά απαίτηση δήλωσης επιλεξιμότητας, διαδικασίες μηχανισμού εξισορρόπησης παραγωγής, κτλ, διαπιστώθηκε εκ των υστέρων και πάντως όχι ορθόδοξα ότι έχει συναφθεί συμβόλαιο μεταξύ ΝΑΜSA και Skylink από 31 Μαϊου 2012. Ωστόσο μέχρι σήμερα δεν έχει δοθεί καμία συγκατάθεση στη NAMSA, ούτε έχει εκδοθεί απόφαση αποδοχής της συγκεκριμένης οικονομικής προσφοράς».
Στη συνέχεια του εγγράφου επισημαίνεται, ότι σε περίπτωση που η Ελλάδα δεν ακολουθούσε τις «διαταγές» του συγκεκριμένου υπαλλήλου της NAMSA θα ήταν υποχρεωμένη να καταβάλει αποζημίωση στην εταιρεία, ενώ υπάρχει και μια έμμεση παραδοχή του γεγονότος ότι η συγκεκριμένη επιλογή δεν ήταν η πλέον συμφέρουσα καθώς στις 13-6-2012 o Nατοϊκός Οργανισμός ενημερώνει τους Έλληνες αξιωματούχους ότι θα προσπαθήσει να βρει μια «φιλική λύση» σε περίπτωση που το κόστος διογκωθεί!

Χωρίς τα απαραίτητα πιστοποιητικά

Εξίσου σοβαρό κρίνεται από την ηγεσία του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη το γεγονός ότι η εταιρεία με την οποία συνεβλήθη τελικά το ελληνικό Δημόσιο δεν έχει στο όνομά της το αρμόδιο Πιστοποιητικό Αερομεταφορέα (A.O.C.), καθώς και ότι δεν έχει την απαραίτητη εμπειρία στη δασοπυρόσβεση, καθώς στην επίσημη ιστοσελίδα της δεν αναφέρει ότι παρέχει τη συγκεκριμένη υπηρεσία για την οποία συνεβλήθη με την Ελλάδα.
Παράλληλα, εντύπωση προκαλεί η είδηση ότι οι έλεγχοι στα ελικόπτερα που παρελήφθησαν και σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες καταδεικνύουν σοβαρές ελλείψεις, δεν πραγματοποιούνται από το αρμόδιο κλιμάκιο της ΥΠΑ, αλλά από δυο στελέχη της Πυροσβεστικής. Το εκπληκτικό είναι ότι ο ένας είναι βασικός μάρτυρας κατηγορίας και ο άλλος κατηγορούμενος στην ίδια υπόθεση! Παράλληλα, οι επιθεωρήσεις δεν έγιναν κατά την παράδοση των ελικοπτέρων αλλά αφότου ξεκίνησαν να επιχειρούν.
Σαν κατακλείδα σε όλα αυτά έρχεται να προστεθεί και το γεγονός ότι από τα κρατικά ταμεία θα εκταμιευθούν 553.125 ευρώ για το λόγο ότι τρία από τα επτά ελικόπτερα θα μείνουν στη χώρα μας μέχρι και τις 30 Οκτωβρίου, δηλαδή ένα μήνα μετά τη λήξη της αντιπυρικής περιόδου, χάρη στο περιβόητο συμβόλαιο των 120 ημερών. 


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...